Vrijwel iedereen in Nederland heeft wel gehoord van Primark en het succes van deze modeketen. Het succesverhaal van Primark is eigenlijk best opmerkelijk. Primark is razend populair. Al vele jaren en dat zonder reclame te maken. Welk bedrijf op de wereld kan dat zeggen? Maar weinig bedrijven die zo succesvol zijn en praktisch geen reclame maken. En het van oorsprong Ierse bedrijf is ook razendsnel gegroeid. Rond 2005 had deze modeketen nog geen vestigingen op het Europese vasteland. Inmiddels gaat het om talloze vestigingen in veel landen in Europa. Het concept is dus uitstekend opgezet en door veel bedrijven moeilijk om te kopiëren.
Inkoop van de primark
Waar Primark vooral goed in is, is de inkoop. Ze kopen voor weinig geld grote partijen kleding. Ondanks dat de kleding voor weinig geld wordt gekocht in lage lonen landen is de kwaliteit ervan goed. Primark heeft verder ook lage kosten als het om reclame gaat. Deze zijn nihil en ze hebben dus ook geen dure reclamejongens in dienst, die allerlei dure reclamecampagnes verzinnen. Want bij veel vergelijkbare concerns kost dat veel geld. Het gaat bij grote modeketens om vele tientallen miljoenen euro’s die ze jaarlijks moeten uitgeven om in de picture te blijven.
Primarkt heeft als voordeel dat het merk an sich al reclame op zichzelf is. Er wordt door jongeren veel over gesproken en door de lage prijzen zijn veel jongeren ook dolenthousiast over alles wat deze modeketen te bieden heeft. Een uitgekiende strategie, dat zeker te prijzen valt.